Mekong Delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Anetteleo - WaarBenJij.nu Mekong Delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Anetteleo - WaarBenJij.nu

Mekong Delta

Door: Anette

Blijf op de hoogte en volg Anetteleo

09 Augustus 2013 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Zaterdag, 3 augustus 2013

Precies op de afgesproken tijd worden we opgepikt door onze bus. Nog even wat andere mensen ophalen, groep bestaat uit 12 personen, en dan gaan we op weg richting Mekong Delta.
Eerst gaan we naar de plaats My Tho, daar bezoeken we de Vinh Trangpagode. Hier staan bij de Pagode immens grote, witte beelden van de lachende Boeddha, de liggende Boeddha en van Quan Am, de Godin van de genade en tevens de beschermende van de kinderen.
We gaan verder per gemotoriseerde boot over de Tien Rivier. We bezoeken daar een imker, varen met smallere bootjes op een smal riviertje. Tussen de palmbomen en wel tien tallen andere kleine bootjes met nog veel meer toeristen.
Vervolgens stappen we weer in de grotere boot om richting een ander dorpje te gaan om te kijken hoe ze daar kokossnoepjes maken. Om de toeristische trekpleister compleet te maken; gaan we met paard en wagen 3 km verder op lunchen. We krijgen Tilapiavis, groentes, rolls en rijstvellen als lunch. Je vult een rijstvel in het midden met wat vis en groente, vervolgens rol je het op en na het in een bakje met sojasaus gedoopt te hebben, eet je het op.
Als we met de boot weer terug varen naar de haven in My Tho, wordt onze groep opgesplitst. Met nog een Australiër gaan wij een andere bus in, want de anderen gaan terug naar HCMC. Nu komen we in een grotere groep terecht, nl. 25 personen.
Met deze groep gaan we verder de Mekong Delta in, nl. Naar het plaatsje Can Tho, waar we de nacht zullen doorbrengen in een hotel.
Can Tho ligt in het centrum van de Mekong.
Samen met Australiër worden we naar een ander hotel gebracht, dan de rest van de groep. Dit komt omdat wij onze trip bij een ander bookingoffice hadden geboekt.
De Australiër had een afspraak met een Vietnamese dame, dus gingen Leo en ik samen op zoek naar een restaurant. Nu had ik al gelezen dat er nog niet zo lang toeristen komen in dit gebied en dat er amper Engels werd gesproken. We kwamen bij een groot terras terecht aardig gevuld met Vietnamezen, het zag er gezellig uit. Gelukkig hadden ze wel een Engelse kaart, want de serveersters spraken nauwelijks Engels.
We bestelden Vietnamees eten en bier, dat is altijd goed. Aan de zijkant stonden aquaria met verschillende soorten vissen. Zo nieuwsgierig als ik ben, ging ik even kijken. Ik keek eerst alleen naar de bovenste aquaria, later naar beneden.........daar zaten hele, enge, grote kikkers. Er stond nl. Ook frog op het menu. Nu heb ik wel eens kikkerbillen gegeten, maar dan zie ik niet eerst het gedrocht zelf, getver!
Ons eten was super, zoals de afgelopen twee weken al constant was. Maar....... Naast ons kwamen jongelui zitten en zij hadden iets besteld wat heel erg op de Hollandse kroket lijkt. De manager of misschien wel de eigenaar kwam ons uitleggen wat het was. Het waren rolls, maar tot nu toe waren dat gewoon de Vietnamese loempiaatjes, zoals wij ze kennen. Alleen in Vietnam vullen ze de rolls met of nog wat vlees of eigenlijk het meest, met een garnaal.
Maar goed, die "kroketten" moesten natuurlijk even gekeurd worden......
En wat bleek, het waren de beste garnaalkroketten die ik ooit gegeten heb, en ik heb er al heel wat op in mijn leven als ware Scheveningse, hihihi.
Midden in de Mekong, waar nauwelijks nog toeristen zijn geweest, eet ik samen met Leo de lekkerste garnalen kroketten voor weinig( lees met Haags accent). Onze dag kon niet meer stuk.
Even het hotel met schimmelmuren buiten beschouwing gehouden.