Dagje Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Anetteleo - WaarBenJij.nu Dagje Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Anetteleo - WaarBenJij.nu

Dagje Saigon

Door: Anette

Blijf op de hoogte en volg Anetteleo

09 Augustus 2013 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Vrijdag, 2 aug. 2013

Na een goede nachtrust en een heerlijk ontbijtje gaan we op zoek nar een bookingoffice voor onze trip naar de Mekong Delta..ons hotel bevindt zich in District 1; het district waar er om de 10 meter een hotel is, en zo ook een booking office. Zo bij verschillende offices folders gehaald om, zoals iedere Hollander dat doet, op zoek te gaan naar de goedkoopste, hihihi
Uiteindelijk kozen we niet voor de goedkoopste, maar waar we in eerste instantie het vriendelijkst werden geholpen.
Zowel 2 dagen Mekong besproken, als onze busrit naar de kust.
Nadat alles voor de komende week was besproken gingen we op weg naar het Oorlogsmuseum. Nog een voordeel van een hotel in District 1 is, is dat alle bezienswaardigheden op loopafstand zijn.
Tijdens onze wandeling komen we een mannetje tegen met een juk met kokosnoten. Hij legt hem eventjes op mijn schouder om te laten voelen hoe dit werkt. Man, dit is loei zwaar, nou respect hoor.
Leo neemt het over, en doet natuurlijk net of het wel meevalt. Hij loopt er zelfs een stukje mee. nou ja, wel een klein stukje dan.
Natuurlijk moet deze meneer wel geld verdien, maar om zijn dagloon nu al meteen aan ons te verdienen is misschien wel een beetje overdreven. Leo betaalde 200.000 Dong voor 2 kokosnoten. Hihi, normaal betaal je 30.00 dong per kokosnoot. Ach, je moet ook eerst vragen wat het kost....
Duur Slokje voor duur slokje lopen we richting museum. Helaas gaat het museum tussen de middag dicht, en hebben we nog maar 3kwartier om door het museum te lopen, misschien iets te kort.
Dan eerst maar doorlopen naar de Notre Dame Kathedraal en het prachtige postkantoor. Het postkantoor is in oud Koloniaal Franse stijl gebouwd.
Op de hoek van de straat is een koffie shop met overheerlijke koffie. Moet gezegd, ook de koffie is hier heerlijk. Ik denk dat we maar blijven....
Na een beetje opgefrist te zijn in de airco en een bak koffie gaan we verder met onze wandeling. We komen terecht in de rijke, chique buurt van HCMC. Met o.a. Het Rex Hotel, het Continental Hotel en het prachtige theater. Natuurlijk allemaal uit de tijd dat de Fransen het hier voor het zeggen hadden. Dus een klein beetje Parijs in Vietnam. Leo vergaapt zich aan de dure auto's die voorbij rijden; Bentley, Porsche Panamera ( in allerlei kleuren), etc. Geen idee waar hij het over had, ik had het drukker met de dure etalages van o.a. Gucci, Louis Vuitton, Chanel, etc.
Hmmmm, ook hier is het te duur voor ons.
In de tussentijd is het Oorlogsmuseum, War Remnantsmuseum. Een indrukwekkend museum met de geschiedenis van de Vietnamoorlog, die gewoed heeft van 1954 tot 1975.
Op de benedenverdieping zie je foto's en plakkaten van mensen over de gehele wereld die tegen de bemoeienissen van Amerika waren. Zo ook een foto van de mensen op de Dam te Amsterdam met de spandoeken met daarop het destijds bekende Peace teken. Het vreemde gevoel is dat wij er ook al waren en dat ik me het wel kan herinneren vanuit die tijd. Nu zie je met foto's wat het toen eigenlijk inhield. De Oorlogsmusea die ik over de Tweede Wereldoorlog heb gezien zijn uit een tijd dat wij er nog niet waren, dat is gevoelsmatig dan toch net even anders.
Op de volgende verdiepingen zijn eer vreselijke foto's te zien wat de Vietnamezen is aangedaan. Ook veel foto's van verminkte mensen en kinderen die door de chemische wapens verminkt op de wereld zijn gekomen. Deze afdeling heb ik maar overgeslagen, ik kan me daar zo ook wel iets bij voorstellen. De laatste expositie laat dan ook wat foto's van e Amerikanen zien, wat er met deze jonge jongens en meisjes is gebeurd. Maar voor het grote gedeelte krijg je het vanuit het Vietnamees oogpunt te zien.
Ook is er een klein stukje gevangenis vanuit die tijd te zien. Ik verwonder mij iedere keer dat mensen dit bij elkaar kunnen aandoen.
Na dit indrukwekkende museum gaan we iets luchtigers doen........eten.
'S Avonds gaan we onze tassen voor de komende 2 dagen in orde maken. We nemen alleen onze handbagage mee met wat schoon goed. De rest van onze bagage laten we achter in het hotel, zondagavond komen we ze weer oppikken.
Op tijd naar bed, de komende dagen moeten we vroeg opstaan. Morgenochtend gaat de wekker om zes uur...........

• 09 Augustus 2013 - 21:33

Lucienne:

Jeetje mensen jullie hebben vakantie hoor 6 uur op, moet ik normaal ook maar om te gaan werken .
    Maar zo te horen hebben jullie het naar je zin nou veel plezier met jullie vroege tocht.

Xx lucienne