Nog een dagje Mekong - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Anetteleo - WaarBenJij.nu Nog een dagje Mekong - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Anetteleo - WaarBenJij.nu

Nog een dagje Mekong

Door: Anette

Blijf op de hoogte en volg Anetteleo

09 Augustus 2013 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Zondag, 4 augustus 2013

Na een vreselijk klein ontbijtje ( het ontbijtbuffet bestaat hoofdzakelijk uit Vietnamees eten...), worden we opgepikt door een taxi om ons naar de rest van de groep te brengen voor onze tweede dag Mekong. Vandaag gaan we wederom met een boot een van de rivieren van de Delta op, dit keer gaan we kijken bij de Floating Market. De boeren hebben hun groente, aardappels, fruit of rijst van het land in grote hoeveelheden aan boord van hun boot. Je kunt alleen in hoeveelheden afnemen, het is dus niet voor particulieren. Een soort Makro maar dan per boot iets anders. Het is wel grappig om te zien.
Hierna gaan we naar de noedel fabriek. De rijst wordt vermaalt tot bloem, vermengt met witte bloem. Dan verwarmt tot een vloeibare massa met water. Dan worden er een soort grote, dunne flensjes van gebakken. Deze platte rijst flensjes drogen in de open lucht. Daarna gaan ze door een snij machine waar ze in heeeeel dunne sliertjes uitkomen......en dat zijn dus de noedels!
Dan varen we nog even door naar de rijstfabriek. Vietnam staat op de tweede plaats t.a.v. De export van rijst over de gehele wereld.
De meeste van deze rijst komt uit de Mekong.
Tegen de tijd dat we weer terug zijn bij de aanlegplaats van de boot is het lunchtijd. De gids wijst ons een restaurant waar we kunnen gaan lunchen.
Na de lunch zit de trip er al weer op en starten we met de terugrit van ong. 5 uur naar HCMC.
De wegen zijn hier wel vaak 2 baans, maar de scooters hebben hier de overhand. Daarbij komt het nog eens dat hier op de grote wegen niet harder gereden mag worden dan 60 km. Per uur.
Afijn, in ons hotelletje in HCMC en lekker verfrissende douche, wat eten en onze tas voor bijna 3 dagen relaxen aan het strand gereed maken.