Terug in de stad - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Anetteleo - WaarBenJij.nu Terug in de stad - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Anetteleo - WaarBenJij.nu

Terug in de stad

Door: Anette

Blijf op de hoogte en volg Anetteleo

09 Augustus 2013 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Donderdag, 8 augustus 2013

Geen wekker, maar wel door het geluid van het personeel vroeg wakker. Daar we geen raam hebben, heb je geen notie van tijd. Het was bij zes uur, wel heeeeeeeel vroeg. Dus, oordoppen in en terug onder het dekbed.
Rond half negen werden we wakker.
Tijdens het ontbijt gekeken wat we vandaag gingen bekijken.
Het wordt een aardige dag vol wandelingen en bezienswaardigheden. We beginnen met het bezoek aan de Jade Keizerpagode. Deze pagode eert de Koning van alle Hemelen. Als je door de hoofdpoort naar binnen gaat, kom je op het Buitenhof met parkbankjes en een schildpaddenvijver. Aan het begin kun je een schildpad kopen, om in de vijver te plaatsen. Dit zou geluk en voorspoed brengen.
De eerste zaal is de Zaal van Tien Hellen met de Koning van de Hel en zijn levensgrote rode paard. Hij is omzoomd met houten reliëfs van lugubere taferelen van verdoemenis. Prachtig uit hout gesneden. In de volgende zaal zit de Jade Keizer, bewaakt door wachters en gehuld in schitterende gewaden. De
Wachters zijn levensgroot gemaakt van een stevig soort papier-mache. De ene houdt een boze draak onder zijn voet, de ander een woeste tijger.
Dan is er nog een zaal met de moeder van de 5 Boeddha's, met aan beide zijdes
Zes dames die een maanjaar vertegenwoordigen. Dit noemen ze de Vrouwenzaal.
Al veel pagodes gezien, maar deze is toch wel een zeer bijzondere.
Naast de schildpaddenvijver waren er ook nog twee apart badjes met een hek er om heen, in het ene bad zat een grote waterschildpad en in het andere bad zaten de kleintjes. Het was een schildpad met een puntige neus. Nu staat er vaak een bordje bij met zowel de uitleg in het Vietnamees als in het Engels, nu was het alleen in het Vietnamees. Gelukkig kunnen we tegenwoordig alles googlen, het bleek om de Woeste Drieklauw te gaan, een schildpad met een weke schild.
Daar het nu midden op de dag is, staat de zon het hoogst. We gaan even lekker rustig op een bankje in het Buitenhof zitten.
Na een poos gingen we verder met onze tour a la voet richting de botanische tuin met daarin de Dierentuin van Saigon. Een kaartje kost wel 20 Eurocent.
Het is op zich een leuke dierentuin, en alles ziet er goed verzorgd uit. Ok, wij geven onze dieren in de dierentuin tegenwoordig meer ruimte, maar vroeger zag Blijdorp er ook zo uit. Het leukste was wel de rode huiskater, die prinsheerlijk bij de apen in de kooi zat. Geheel vrijwillig en hij zat er bij of hij de Koning van de Dieren was.
Toen we bij de tijgers kwamen, hadden we heel veel geluk dat er voor de kooien een overdekking was gemaakt. Op dat moment kwam er even een tropische regenbui over. De tijgers waren zeer verrukt met zoveel aandacht.
Na deze verfrissende bui, de temperatuur was daarna weer net als te voren, gingen we onze tour vervolgen richting het Gemeentelijk Theater. We kochten kaartjes voor een voorstelling van morgenavond.
Op de hoek zat een restaurantje waar ik al de gehele week naar uit had gekeken om te gaan eten, zo geschiedde vanavond.
Leo nam de gebakken rijst met kikker, ik hield het bij gebakken rijst met knoflook en garnalen. Nou, moet gezegd de kikker was erg lekker.
Ons doel van vanavond: de laatste spulletjes kopen. Met een boodschappenlijst op zak, hihi, gingen we naar de Night markt. De afgelopen dagen hadden we al wat voorwerk gedaan t.a.v. De prijzen. Zo konden we al in ons hoofd een eindprijs vastzetten, dat wordt dus sporten voor Leo; hij is de expert in afdingen.
Helaas, werd er vanavond niet veel van de prijs afgehaald. We kwamen alleen terug in het hotel met drie broeken.
Morgen op de dagelijkse markt nog maar eens proberen.