Een sportieve dag.... - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anetteleo - WaarBenJij.nu Een sportieve dag.... - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anetteleo - WaarBenJij.nu

Een sportieve dag....

Blijf op de hoogte en volg Anetteleo

26 Juli 2013 | Vietnam, Hanoi

Gisteravond hebben we na ons schoonheidsslaapje nog even heeeeeerlijk gegeten.
Speciaal voor onze vrienden ( Jopie en Luuc), buiten de treinreis, is het hier helemaal top! Vriendelijke bevolking, goede hotels voor leuke prijsjes, goed eten en heerlijke fruitsmoothies.
Vanmorgen na ons ontbijt stappen we op onze fietsen om lekker een hele dag saampjes op pad te gaan.
Ok, de afstand tussen de trappers en het zadel liggen hier in een iets andere verhouding dan bij ons, maar toch is het prima te doen.
Net gesetteld op ons zadel, komen we een jong Nederlands stel tegen die we al eerder in Hanoi en gister in de Citadel hadden gezien en gesproken. Ook zij hadden voor vandaag fietsen gehuurd ( tja voor 2 dollar per dag kun je het niet laten.... ).
Ook zij waren van mening dat we de boten op de Parfumrivier best zonder ons konden laten varen en dat je de bezienswaardigheden ook prima op de fiets kunt bezoeken. Plus dat een beetje lichaamsbeweging ook best lekker is.
Alleen had het jonge stel toch de route iets anders gepland, dan dat onze route was. Zo scheidde dan uiteindelijk toch onze wegen.
Zo 'n fietstocht tussen toeterende auto's en scooters is even wennen, maar uiteindelijk krijg je de verkeersregels hier wel snel door. Heel simpel; de brutaalste en de snelste gaat voor.
Leo had de route uitgestippeld en zo zou onze eerste bezichtiging de Tijger Arena moeten zijn.
Een arena waarin de Keizer vermaakt werd met gevechten tussen tijgers en olifanten. Tijdens de gevechten was het de bedoeling dat de olifanten zouden winnen. Daar dit in de natuur vaak niet het geval is, hadden ze daar het volgende op gevonden; de tijgers werden ontdaan van hun klauwen en hun bekken werden dichtgenaaid. Fijn dat ik niet in die tijd geleefd heb........
Al met al, hebben we enkele rondjes gereden, enkele keren de weg gevraagd, maar we hebben de Arena nooit gevonden.
Ik moet wel zeggen, onze training is prima gelukt, daar het hier niet echt vlak land is...
Dan maar een stukje terug om de route te nemen richting de indrukwekkende tombe van Nguyenkeizer Khai Dinh. Onderweg komen we dan nog andere bezienswaardigheden tegen, zoals : Tu Dam Pagode, een mooi gerestaureerde pagode ter bevordering van het Boeddhisme, Nam Ginao, altaar des Hemels.
Onze fietstocht begon met een zonnetje en ietwat druppels, om vervolgens over te gaan in warm water miezer. Een lekker dagje dus om te fietsen, alleen dan wel met een temperatuur van 34 graden, hihi, zweten dus!
Rijdend tussen aan de ene kant kleine huizen en aan de andere kant soms best aardige optrekjes, de koeien met kalveren, veel groen en zwaaiende Vietnamezen op een glooiende weg komen we bij die, inderdaad, indrukwekkende tombe aan. Het ligt op een heuvel met twee hoge trappen, dus onze beentjes krijgen ook nog een andere beweging; een ware training voor ons. Maar zeker de moeite waard! Vooral het mozaïekwerk is schitterend.
Na het bekijken van deze tombe gaan we weer terug naar de stad om lekker te gaan lunchen.
Rond drie uur waren we bij ons favoriete restaurantje om te lunchen.
Na de lunch op naar het hotel om even lekker te douchen en te luieren.
Na enkele uurtjes kleedde we ons aan om naar de avondmarkt langs de rivier te gaan.
Gewapend met fototoestel gingen we beginnen aan de wandeling. De brug was mooi verlicht en de markt was leuk en gezellig druk. Kraampje 1 was leuk, kraampje 2 en 3 ook, maar daarna volgden er kraampjes met dezelfde spulletjes als voorgaande kraampjes. Maar ach, het is lekker weer, je loopt langs het water en het is gezellig druk.
Na deze kraampjes komt het eetgedeelte, prachtig uitgestalde vis, vlees en groentes. Een oudere dame pakt me met haar natte handen bij de arm, sleept me vervolgens mee naar haar uitgestalde visvoorraad. Begint in het Frans uit te leggen welke vissoorten ze allemaal wel niet heeft. Bedank haar vriendelijk en zeg dat ik nog even geen honger heb en graag nog even verder wil kijken. Onze leus hier is; maybe later.
In de buurt van de hostels komen we bij een restaurantje terecht waar we onze avondmaaltijd op het terras gaan nuttigen. Leo kipcurry en ik gekarameliseerde Garnalen. Het was weer heerlijk. Om ons te vermaken tot het eten klaar was kregen we jenga op onze tafel geplaatst om te spelen. Heel grappig, op alle stenen stonden teksten van vorige gasten. De jongeman gaf al aan dat de dame zou winnen, daar de man dikkere vingers heeft. Dit klopte ook: ik won twee keer. Een stel achter ons kreeg ook een spel op tafel, en daar gebeurde hetzelfde: het meisje won drie keer.
Na het afrekenen wilde we op tijd naar het hotel, omdat we morgenochtend om zes uur op moeten voor de tour naar het militaire gebied. Net toen we af hadden gerekend kwam het stel van vanmiddag voorbij. Even onze fietservaringen uitwisselen, om daarna maar bij het volgende terras met z'n viertjes iets te gaan drinken; zo werd het half een.
Het stel ging morgen met privé chauffeur richting Hoi An, wij volgen de dag daarna. Ok, dan zien we elkaar vast daar weer!