Pantenal - Reisverslag uit Curitiba, Brazilië van Anetteleo - WaarBenJij.nu Pantenal - Reisverslag uit Curitiba, Brazilië van Anetteleo - WaarBenJij.nu

Pantenal

Blijf op de hoogte en volg Anetteleo

15 Augustus 2012 | Brazilië, Curitiba

Pantenal
Na een vroege busrit stappen we tegen de middag uit 2 kleine busjes die ons richting Pantenal hebben gebracht, om daar over te stappen in een grote truck die ons verder Pantenal in brengt. Aangekomen op een grote ranch worden we meteen verwelkomt door een dertig tal zeldzame Amazone Papegaaien ( op de zwarte markt 50. 000 euro waard, volgens onze reisleider). Na het fotograferen van deze prachtige blauwe papegaaien uit de tekenfilm " Rio" , kunnen we nog mee eten met de lunch om daarna weer in de truck te stappen. We worden verder het natuurgebied in gebracht om de grote aantallen kaaimannen te zien en velen soorten vogels en dieren. Daar ver in de wildernis stappen we uit de truck om een wandeling te maken en zien ook nog apen, zwijnen etc. Bij de alligators komen we heel dichtbij,  raken zijn staart aan en kunnen weer verder. Tegen het schemer aan, komen we weer terug bij de truck die ons in het donker nog een nachtrit geeft met grote spinnen, een vos en weer meer dieren om naar te kijken. Het is absoluut een gebied om nog eens te gaan kijken,  er zijn veel mooie plekken en dieren nog om te spotten. Vermoeid komen we terug en vallen op tijd in slaap om de volgende ochtend weer gereed te zijn voor onze volgende tocht.
Vroeg vertrekken wij met een boot over de rivier om ver in de wildernis, spotten tevens weer veel dieren, helaas geen Jaguar.Na afgezet te zijn bij een superklein strandje, krijgen we bamboe hengels in handen met stukjes vlees om te vissen op piranha's. Leo vangt als eerste de aas etende vis om uiteindelijk ook de meeste te vangen. De Amsterdammers in de groep zijn redelijk competitief, dus er is alles aan gelegen om daar van te winnen, en wederom slagen wij in die missie. Langs de rivier zien we Reuzenotters, de grootste soort ooievaars en vele ijsvogels, visarenden etc. Terug worden we opgewacht door een paar luie alligators die een gedeelte van de buit willen delen, en om die op hun gemak te stellen probeert Leo ze als een kat te voeren, dus gewoon uit de hand ;-).
Als we terug zijn is de schoonmaakster bezig de kamer te dweilen maar wat ze gebruikt als schoonmaakmiddel weten we niet maar van geen ongedierte zit er ineens vele krekels en andere beesten in onze kamer. Het duurt even voor we die opgeruimd hebben.
Na de lunch gaat Anette door met siësta vieren en gaat Leo mee met de groep om te gaan paardrijden. Na een kleine 2 uur is Leo nog net op tijd terug om Anette te storen in haar laatste paar bladzijden van haar boek........( net als thuis).
In de avond worden de meegenomen biertjes in de groep nog even soldaat gemaakt en lopen we gezamenlijk nog even de wildernis in om te genieten van de sterrenhemel daarna heerlijk naar bed daar de wekker weer vroeg zal aflopen want om in Rio de Janeiro te komen moeten we weer een groot stuk rijden en vliegen ( en ook nog een tussenlanding ) om daar te komen.